Sunday, April 30, 2017

____MANUSIA MERANCANG ALLAH JUA YANG MENENTUKAN___

Sejak lebih lima tahun aku mengidap sakit lutut yang semakin hari semakin teruk dan kadan2 rasa tidak dapat di tanggung lagi. Berbagai kaedah rawatan telah ku cuba dari western medicine ke ubat2 dan rawatan traditional. Terakhir aku telah menghadiri rawatan di PAIN CLINIC di HKL di mana ia merupakan a multidicipline approach to pain management. Di sini terdapat Medical officer, Pakar dan mengaSakit Tulang, socialogist, Pakar makan dan amalan pemakanan, Farmacist, dan ahli physioteraphist.






Semasa aku ke klinik ini aku di temubual panjang lebar dari segi kesihatan , gaya hidup dan aktibiti2 yg aku laksanakan sepanjang hari.Semua pakar2 ini mendengar dengan tekun segala pendekatan yang telah aku lakukan untuk mengurus sakit lutut ku ini . Terkini aku ceritakan kaedah baru ku iaitu HAPPY HORMONE theraphy.

Kalau dulu melalui theraphy ini aku makan chocolate dan ice cream dan ini mampu meningkatkan happy hormone dalam tubuh ku namun kini kaedah ini juga gagal bertahan.

Satu lagi cara yg kulakukan dalam mempraktikkan HAPPY HORMONE theraphy ini ialah berada bersama anak2 angkat ku DINIE KHAI dan SHIDI dalam program KAU SUMBER INSPIRASI KU.
Mereka sentiasa membuat aku ketawa dan ceria dengan lawak jenaka dan cerita2 orang muda yang semakin hari menjadikan aku lebih memahami GEN Y kini.
Kdang2 bila aku mengendalikan program ini aku turut menyanyi bila DINIE n KHAI membuat persembahan walau pun DINIE sering menegur kerana katanya nanyian ku itu pitching nya lari dan sumbang lah.....
Namun aku tetap aku tanpa menghiraukan tegoran nya aku terys menyanyi walau pun tanpa microphone.Aku akan berjalan2 di belakang dewan dan menyanyi bersama2 dgn audience yg rata2 adalah pelajar2 sekolah , Universiti atau Kolej.Suasana riang dan penuh keceriaan ini membuat sakit ku hilang dan i will be on cloud 9.....

Aku sedar kaedah HAPPY HORMONE ini hanyalah sementara saja. Olih itu aku nekad dan pluck up courage dan mengambil keputusan untuk melakukan KNEE REPLACEMENT operation di salah sebuah hospital swasta. Doktor SANTRALINGAM saorang pakar sakit tulang akan melakukan pembedahan itu. Tarikhnya di tetapkan pada 27hn April 2017.Ini merupakan satu keputusan yang berani yang aku ambil satelah bertahun2 menangguhkan nya kerana takut sangat.

Dua hari sebelum tarikh ini aku pun menalipon kerani DR dan alangkah terkejutnya aku kerana Ms Ong memaklumkan yang Dr mungkin menangguhkan pembedahan ku.Esoknya Dr telah menghubungi aku dan menyatakan penangguhan itu itu disebabkan kawasan hospital sedang dalam renovation dan terlalu banyak habuk dimerata2 tempat dan di khuatiri habuk akan meresap masuk ke OT dan memudharatkan pembedahan itu . DR telah berbincang dgn team nya dan semua menasihatkan agar di tangguhkan pembedahan itu. Aku merasa kecewa kerana telah siapsiaga untuk melalui pembedahan 4 jam itu dari segi mental dan fisikal.Namun aku juga tahu adalah hikamah di sebalik penangguhan ini

Situasi ini sahpunya hikmah nya dan telah membuatkan anak ku FAIZ dan bakal isterinya sangat gembira kerana bolih lah aku berada di sisi mereka semasa upacara ijab kabul dan reception mereka yang jayuh pada hari Sabtu 29hb April.
ALLAH MAHA MENGETAHUI DAN MAHA BERKUASA DAN semoga ALLAH mengurniakan aku semangat kental untuk menghadapi pembedahan ini pada awal Ogos nanti.Aameen.

No comments:

Post a Comment