Tuesday, June 28, 2011

sedih dan pilu

Sejak beberapa bulan diawal tahun 2011 ini saya dan beberapa orang teman yg sangat prihatin terhadap kanak2 dan remaja telah volunteer untok menjalankan satu kajian tentang keadaan kanak2 dan remaja yg ditahan reman di tempat2 tahanan dibawah jabatan penjara , jabatan kebajikan dan dilokup2 polis.Kami telah menjelajah ke seluroh Semenanjung Malaysia dari selatan utara dan pantai timur juga di kawasan lembah kelang.
 Tugasan kami adalah berat dan kami menemubual mereka menggunakan borang soal selidik yang mengandungi berbGi2 soalan dari latarbelakang keluarga ,pendidikan dan senario serta kisah yang menyebabkan mereka terjebak dalam kancah jenayah .
Mereka terdiri dari kanak2 seawal 13 tahun hingga 18 tahun. 90 peratus terdiri dari lelaki dan berbangsa melayu.. Apa yang sangat membimbangkan saya dan teman2 ialah meningkatnya jumlah yang terlibat dalam dadah sama ada menggunakannya atau yg lebih membimbangkan menjualnya. Dadah ini dari ganja ,pill kuda hingga heroin.
 Satu lagi yang kami dapati yg sangat menyedihkan ialah mereka ini tidak suka kesekolah dan sebabnya ialah MALAS dan PONTENG hingga mereka dibuang sekolah.Tetapi yg sangat2 memilukan saya adalah aspek dan tahap kefahaman tentang agama.Ramai diantara mereka tidak dad asas agama kalau ada pun mereka tidak faham apa yang mereka lakukan itu.Agama pada mereka ialah melakukan ritual2 saperti sembahyang dan puasa saja itu pun sekali sekala.Bila saya tanyakan samaada mereka faham apa yg mereka baca mereka langsung tidak memahami . Saya sering bertanya tentang rukun islam mereka hanya sekadar menyebutnya tanpa memahami maksud dan falsafah disebalik setiap rukun itu.
 Ini bermaana ada sesuatu yg tidak betul mengenai CARA KITA MENGAJAR AGAMA. Kita sering mementingkan RUKUN dan IBADAH dan kurang menekankan AQIDAH. Maka sudah sampai masanya satu rombakan dilakukan olih setiap institusi yang mengajar agama Islam dan cara nya juga perlu kreatif untok menyentuh qalbu kanak2 dan remaja.
  Pakar2 pendidikan pula perlu betul2 membuat kajian mengapa kanak2 dan remaja lelaki khasnya terlalu ramai tercicir dari alam persekolahan dan mengapa mereka sering BOSAN dan MALAS pergi sekolah.
 Sementara itu pihak2 yang terlibat dalam merancang dan melaksanakan program2 keibubapaan perlu menanamkan dan menekankan aspek komunikasi berkesan diantara anak2 dgn ibubapa.Ini kami dapati sangat penting kerana ramai diantara mereka yg mengatakan bahawa ibu bapa tidak pedulikan mereka.Ini juga sangat jelas kami lihat kerana apabila mereka ditahan dan menjalani hukuman ibubapa tidak datang melawat mereka.
 THE MORAL OF THE STORY HERE IS WHAT ARE WE GOING TO DO AND HOW CAN WE ENSURE THAT THESE CHILDREN CAN BE GIVEN A SECOND 
 CHANCE WHEN THEY COMPLETE THEIR SENTENCES.So whoever reads this  please do contact me so that we can together think of a way to help these children and young people..

 

1 comment:

  1. Fauziah, i have read through much of your writings here, especially the ones bearing on your family crisis. It seems to me that things have gone too far to revoke the situation. You can only manage the situation now so that nobody will get hurt beyond the pain and heartaches already suffered.

    First, everyone of your friends would be asking lots of questions. i think you already mentioned what the best answer is: it's Allah's will and no one can stop it. If Allah's wants it otherwise, even mountains can be removed. Kita perlu redha dan meredhainya.

    Secondly, you've already learned how to cope with his and other's absence. So continue to seek the presence of Allah using the concept if ehsan, that He is always watching you. You've done a lot of writing - i didn't even know about it. Well it's time that you tie up your experiece with some other facts and fiction of life to produce a book. Conceive and give birth to it as you'd a child. It will keep you thoroughly occupied and privide an excuse for going anywhere you want any time you want to sharpen and chrystalize your ideas.

    Hey, i feel like a Counsellor. No i'm not. I'm just too shocked to hear about this and am just giving my first response. See u later.

    ReplyDelete