Friday, January 14, 2011

happiness/kebahagiaan

asalamualaikum

ramai orang sering mencari dan memburu kebahgiaan.Setengah orang merasa bahagia bila ada banyak wang.ada pula rasa bahagia bila bersama orang yang dia sayang tak semestinya dengan orang yang menyangi dia ada pula bahagia bila shopping.Pendek kata macam definasi apa itu kebahgiaan. Satengah manusia tu rasa sangat bahagia hanya melihat keindahan alam dari matahari terbit semasa fajar kepada bulan yg mengambang di waktu malam dengan angin bertiup sepoi2 bahasa.
Definasi dan interpretasi kebahgiaan sering berkait rapat dengan nilai hidup sesaorang dan juga style kehidupannya bak kata orang putih their way of life.Walau apa pun interpretasi dan definasi yang di pakai ia adalah sesuatu yg sangat subjektif dan tak ada sesiapa yg perlu dan patut mengatakan fahaman dan definasi itu salah.Masing2 ada hak dan bolih menggunakan definasi yang mereka suka pada bila2 masa pun.
  walaubagaimana pun kita patut juga memahami definasi yang diguna olih orang lain kerana kita bukan hidup saorang diri di dunia ini.Kita ada ahli2 keluarga dan kawan2 yang sentiasa mengelilingi hidup kita. Untok mencapai keharmonian dalam kehidupan berkeluarga terutamanya sangat perlu kita menyesuaikan fahaman dan pengertian kebahagiaan kita itu dengan fahaman dan pengertian orang lain asalkan ia mengikut landasan2 dan nilai2 agama masing2.
  kata orang you can be happy by giving happiness to others.Happiness should not be exclusively owned by one person. Salah satu cara untok mendapatkan kebahgiaan yang bermaana juga adalah dengan menyatakan syukur terhadap segala nikmat yang ALLAH telah kurnia kepada kita yang selama ini kita tidak sedar atau take for granted. Bukankah ada saying orang putih .....I cried because i have no shoes until i saw a man with no feet.

No comments:

Post a Comment