Tuesday, January 25, 2011

mengisi masa tanpa teman

Hari ini saya ingin menulis mengenai apa yang terjadi pada kebanyakan pesara yang ditinggalkan olih anak2 yang telah dewasa dan memulakan kehidupan mereka sendiri dan bagaimana kita bolih hidup tanpa bergantung kepada sesiapa pun dan merasa tidak kesunyian dan kesepian dalam lain perkataan emotionally independent.

      Bukanlah sesuatu yang senang untuk tidak merasa kesunyian apabila ditinggal kesaorangan terutama kalau kita memang seorang yang suka bercakap dan a people person.Hidup kita dulu memang dikelillingi olih adik beradik dan kemudian suami dan anak2. Semua aktibiti dilakukan bersama diselangseli dengan hilai ketawa serta senda gurau . Namun apabila seorang demi seorang meninggalkan kita dan memulakan hidup mereka sendiri pasti kita pada mulanya merasa teramat sunyi diselang seli dengan rasa kesedihan yang menusuk jiwa.

        Namun lama kelamaan kita membiasakan diri dan cuba menyukai diri sendiri.Kalau dulu kita sering memikirkan orang lain dan mendahulukan mereka sekarang kita perlu belajar memikirkan diri kita pula.Memang mula2 rasa janggal dan pelik tetapi lama kelamaan kita akan perlahan2 meyukai diri kita sendiri saperti kata kawan saya yang berbahasa Inggeris you learn to fall in love with yourself and enjoy being in your own company.

         Satelah itu kita perlu merancang dan mencari apakah perkara yang paling menyeronokkan dan senarai utamakan perkara2 itu. Tindakan ini mungkin memakan masa sebab susah hendak memilih yang mana satu yang perlu diutamakan.Itu sepatutnya tidak menjadi masaalah sebab kita punya banyak masa untuk melakukannya.Itulah yang sedang saya lakukan dan mungkin akan memakan masa yang agak lama sebab senarainya pasti panjang.Saya harap akan menyiapkannya dalam masa seminggu dua ini sebab banyak perkara2 penting yang berlaku sejak kebelakangan ini kepada hidup saya. Yang penting saya akan mulakannya dan inilah yang akan menjadi panduan hidup saya menjelang hari lahir saya yang ke64 nanti.Satu lagi yang pasti ia perlu membahagiakan saya dalam meniti usia menjelang pemergian saya ka alam yang kekal insyaALLAH.

No comments:

Post a Comment